Friday, February 25, 2011

mencari erti sahabat

sepi. aku ditinggalkan terkapai sendirian.
sunyi. hatiku merintih menangis kesedihan.

alhamdulillah,masih ada yang sudi memberi bantuan
pertolongan untuk mengukuhkan ikatan persaudaraan ini
sedih sangat........................................................
ALLAH menghilangkan sesuatu tapi DIA menggantikannya dengan yang lebih baik
Ya Allah,hampirkan daku dengan diri-Mu

Saturday, February 5, 2011

tewas

dengan nama-Mu Ya Allah...
aku tewas lagi..
kenapa???
bingung,lemah semangat...
kuncinya adalah SABAR

argh,kenapa lemah sangat ni
susah sgt ke nk lawan kejahilan
dah ada jalan kebenaran..

tolonglah,jgn la dgr kata nafsu
lari jauh2..ikut yg baik2 je

ish,berapa kali nk tegur,nk nasihat
tak phm2 ke
nk pahala atau dosa?
nk neraka atau syurga?

jawab cepat..
mesti nk baik2 kan?
dah tu,kenapa susah sgt nk jd baik
ikut perintah allah,tgglkn larangan-Nya

ish,degil sgt kenapa..
keras sgt ke hati tu..
tp bila nsht ley plak titis air mata
ha,lembut g hati tu,ley 'push' g
kasi 'cuci' bersih2
bia hati suci..

biasalah, nk tggl kjhtn mmg susah
slowly.....t8 time
jgn gopoh,atur strategi tau
jgn gelojoh,t tersungkur

kata nk yg baik2 je..so,msti ikut perintah-Nya
ha,cmtu la
jgn putus asa..kuatkan semangat
tekadkan azam..

yeah,majulah diri untuk ISLAM..
moga mndpt mardhotillah..amiin...................

Friday, February 4, 2011

hati yang merintih

alhamdulillah..segala pujian nikmat ku panjatkan ke atas-Nya
alhamdulillah..aku masih dapat menikmati segala nikmat yang hanya dipinjamkan-Nya
alhamdulillah..aku dikurniakan nikmat paling besar,IMAN DAN ISLAM

kenapa manusia susah untuk melakukan perubahan?
kenapa manusia sering melupakan kehadiran yang Maha Satu?

Ya Allah,adakah aku golongan itu? golongan yang sesat dari hidayah-Mu
Ya Allah,aku seringkali bingung. Hanyut dengan perasaan khayalan di bumi fantasi. Mengagungkan nafsu sebagai pemerintah jalan kehidupan ini. Kenapa Ya Allah? Aku sering melupakan-Mu,sedangkan aku mengetahui segala jalan kebenaran itu. Ya Rahman,aku sering mendambakan kasih sayang-Mu,namun apa yang aku perlihatkan kepada-Mu?apa yang aku hamparkan kepada-Mu? Dosa dan pahala,tidak lagi dihirau.
Manusia menjadikan diri mereka sebagai hamba kepada nafsu. Tunduk kepada pemerintahan Raja Nafsu. Mengapa sukar untuk diri ini berubah ke arah yang lebih baik.

Aku dambakan kasih-Mu Ya Allah. Di mana harapanku ini? Sering mengabaikan tanggungjawab kepada-Mu. Meringankan apa yang diperintahkan,sedangkan aku mengetahui yang jalan kebenaran sedang berada di hadapanku. Al-Quran dan as-Sunnah. Jalan kebenaran,tidak akan sesat selamanya. Namun,apa yang telah aku lakukan ini Ya Allah? Aku telah menzalimi diri.

Bisikku pada hati,"hatiku,jangan kau jauh dari jalan-Nya. Jangan kau berpaling pada jalan yang satu. Kebenaran berada di hadapanmu. Jangan engkau lemah,jangan engkau rebah. Ayuh,bangkit perjuangkan dan pertahankan hak keimananmu. Jangan kau punahkan perjuangan jihad di jalan-Nya."

Rayuku pada diri,"wahai diri yang bersih fitrahnya. Jangan kau leka. Jangan kau hanyut dengan pujuk rayu duniawi. Hidupmu tidak lama. Matimu itu pasti. Kejarlah sebelum kau terlambat. Kau harus membuat pilihan yang tepat."

Pujukku pada minda,"fikrahku bersih seindah ajaran-Mu. Jangan kau mudah layu dengan pujukan dan bisikan yang memanahmu ke arah kejahilan. Kuatkan semangat dan teguhkan pendirian. Peluang hidupmu hanya satu,yang kekal hanya di akhirat. Tekadkan azam mengejar yang hakiki."

Akhir kalamku,ku mohon pada yang Maha Mendegar. Tunjukilah daku jalan kebenaran supaya aku dapat bertemu dengan kasih-Mu..............................................................................